شماره های تماس: 031-36272027 09130933408 ایمیل :info@foodatlas.ir
مرکز اطلس خوراک ایرانی
کسب و کار خلاق محور در حوزه خوراک ایرانی، فرصتی است مغتنم تا صاحبان سرمایه و فعالان اقتصادی از طرح های کارآفرینی با محور دانش آفرینی و نوآوری، حمایت نموده و در عین حال با همراهی و مشارکت خود، گامهایی اثر گذار در راستای توسعۀ کمی و کیفی صنعت خوراکی کشور بردارند. این گونه حمایتها کمک شایانی به رشد و توسعۀ همه جانبه شهرهای پیشتاز عرصه ایده پردازی و کارآفرینی و در نهایت کل میهن عزیز اسلامی میکند.
امید است راهاندازی موسسه مطالعات راهبردی خوراک ایرانی علاوه بر آثار مطلوب در گسترش فرهنگ مصرف کالای ایرانی و تامین سلامتی مردم، گامی مؤثر در جهت اهداف بلند اقتصاد مقاومتی و عمل به منویات مقام معظم رهبری باشد.
اطلس خوراک ایرانی، یکی از جلوههای بارز عزم راسخ مرکز مطالعات راهبردی خوراک ایرانی برای نقشآفرینی هر چه بیشتر در عرصه اقتصادی و به دوش کشیدن بار سنگین مسئولیتهایی است که این مرکز برای خود و در راستای نیل به سیاستهای بلند مدت توسعه بخش خوراک در اقتصاد ایران تعریف کرده است.
عملکرد اطلس خوراک ایرانی نشان می دهد که این اطلس میتواند با یک مدیریت و برنامهریزی منسجم نقش چشمگیر و قابل توجهی در دستیابی به اهداف تعیین شده برای مرکز داشته باشد. به همین جهت و در راستای تقویت و توسعه بیش از پیش فعالیتهای این حوزه، هیات مدیره مرکز تصمیم گرفت تا با تشکیل دپارتمان تخصصی با حضور جمعی از صاحب نظران و کارشناسان، نسبت به جمع آوری و ثبت خوراک اصیل ایرانی اقدام نماید. در این راستا جمعبندی بررسیهای کارشناسی و پیشنهادات دپارتمان مذکور در خصوص ساختار و قلمرو فعالیت اطلس پس از برگزاری جلسات متعدد و جشنواره بزرگ خوراک ایرانی که در سال ۱۳۹۵ بین استان های تهران اصفهان البرز قم و مرکزی در اصفهان انجام شد طرح ایجاد این مرکز به تصویب مدیران میراث فرنگی و گردشگری کشور رسید تا بتواند نقش خود را در ترویج و آموزش و گردشگری خوراک ایرانی ایجاد کند
چشم انداز
• تبیین جایگاه ویژه کشور در صنعت گردشگری جهان و پتانسیل های فراوان ایران در این بخش
• تبیین توان بالقوه خوراک ایرانی در توسعه اقتصادی کشور و کمک تحقق اقتصاد مقاومتی
• توسعه خوراک ایرانی با توجه به بهبود تعاملات بین المللی ایران با جهان
ماموریت
• اعتبار سنجی مراکز تولیدی و توزیعی جهت کمک به آنان و معرفی به سازمان های داخلی و بین المللی
• شناسائی مراکز تولیدی و توزیعی معتبر در ایران
• تبیین شاخص های علمی خوراک ایرانی با پشتوانه دانشگاههای داخلی و خارجی و ارائه الگو به جامعهآرمان سازمانی
• بررسی راهکارهای تسهیل ثبت مالکیت معنوی محصولات خوراکی ایرانی در داخل کشور و جهان
• حمایت از حقوق تولید کنندگان و مراکز توزیعی خوراکی ایران در مجامع داخلی و بین المللی
• آموزش و فرهنگسازی مصرف خوراک ایرانی در جامعه و استفاده از ظرفیتهای آن در جامعه
ارزشها
• تلاش برای توسعه سرمایه گذاری و توسعه گردشگری در کشور در راستای افزایش درآمد شهروندان از محل گردشگری خوراک ایرانی
• کمک به توسعه خدمات گردشگری داخلی و استاندارد سازی خدمات در راستای حفظ حقوق گردشگران خارجی و داخلی و جلب رضایت حداکثری آنان
• توجه به گردشگری سلامت و تلاش برای توسعه این بخش و کمک به افزایش زیرساخت های موجود در کشور
ارزشهای اخلاقی
• بررسی روش های افزایش پذیرش مسئولیت های مدنی و اجتماعی در جامعه در راستای مصرف خوراک ایرانی
• بررسی راهکارهای عملیاتی توانمندسازی فرهنگسراها و خیریه ها جهت ترویج مصرف خوراک ایرانی در جامعه
• تبیین و گسترش فرهنگ پذیرش مسئولیت های اجتماعی در مراکز تولیدی و توزیعی خوراک ایرانی
• ارائه الگو های اسلامی، ایرانی به جامعه در جهت انجام امور مدنی و اجتماعی و تسهیل گری در پذیرفتن این مسئولیت
• بررسی راهکارهای افزایش اخلاق حرفه ای در کسب و کار خوراک با ارائه الگوی اسلامی، ایرانی
بیانیه هدف
اطلس خوراک ایرانی با هدف آنالیز و بررسی وضعیت برند مراکز تولیدی و توزیعی خوراک ایرانی و ارائه راهکار برای توسعه متوازن و اصولی برند های اسلامی و ایرانی به صورت واقعی و قابلیت اندازه گیری نتیجه با بهره گیری از جدیدترین متدها و تازه های برندینگ در جهان به صورت کاملا کاربردی ، مشاوری امین و حرفه ای برای مراکز تولیدی و توزیعی خوراک ایرانی در بازه زمانی مشخص و دوره های خاص توسعه می باشد.
استراتژی فرهنگی
• شناسایی اساتید و متخصصین واجد شرایط جهت تدریس در دورههای آموزشی مورد نیاز
• شناسائی عوامل مؤثر بر خوراک ایرانی و آگاهی از نقش این عوامل در کاهش یا افزایش رونق کسب و کار آنان
• ارائه و پیش بینی سازوکارهای حمایتی از پایاننامههای دانشجویی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری مرتبط با خوراک ایرانی
• ایجاد هماهنگی لازم با سازمان های مرتبط برای برگزاری دورهها و کارگاههای آموزشی و فرهنگ مصرف خوراک ایرانی در مدارس ابتدایی و متوسطه و دانشگاه ها در کشور
استراتژی عملیاتی یا وظیفه ای
• توسعه زیرساخت ها و خدمات مورد نیاز برای توسعه بخش خوراک ایرانی در کشور
• بررسی مسائل و مشکلات فعالان اقتصادی کشور در حوزه گردشگری از جمله صاحبان هتل ها، رستوران ها، آژانس های مسافرتی، راهنماهای گردشگری در زمینه خوراک ایرانی
• ایجاد ارتباط و ارتقاء جایگاه مرکز در رسانههای جمعی و مطبوعات کشور
• معرفی مرکز و فعالیتهای انجام شده و تلاش برای افزایش نقش آن در تصمیمگیریهای کشوری
• ارائه راهکارهای موجود جهت پیشبرد اهداف مرکز در فضاهای اجتماعی